زنبور درمانی شیوه ای طبیعی برای درمان بیماری ها

 

زنبور درمانی یا آپیتراپی (Apitherapy) استفادهٔ پزشکی از محصولات زنبور عسل است که می‌تواند شامل استفاده از عسل، ژل رویال، سم زنبور و... باشد.

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم ، زنبوردرمانی یکی از شیوه های طبیعی درمان در جهان است که از سال های بسیار دور در میان مردم یونان و چین متداول بوده و امروزه نیز به دلیل گسترش عوارض جانبی و آثار سوء داروهای شیمیایی به عنوان یکی از شیوه های درمانی کم خطر و غیرتهاجمی در اروپا و کشورهای آمریکایی شناخته می شود.
در این شیوه درمانی که در سال های اخیر در کشورمان، نیز رایج شده است، متخصصان زنبوردرمانی از زنبور و فرآورده ها و تولیدات آن مانند عسل، ژله رویال، گرده گل و موم برای درمان انواع بیماری ها استفاده می کنند.
متخصصان زنبوردرمانی موفقیت این شیوه را در درمان بسیاری از بیماری ها از قبیل بیماری های سیستم عصبی، ام.اس، زونا، روماتیسم، آرتریت و افسردگی به اثبات رسانده اند. این شیوه بی شک یکی از راه های درمان طبیعی است که بیمار را از مصرف داروهای شیمیایی و شیوه های درمانی طب رایج بی نیاز می کند.
برای آشنایی بیشتر با این شیوه درمانی گفت و گویی را با دکتر"مجتبی گلابدار" - کارشناس طب سنتی و محقق و پژوهشگر زنبوردرمانی در اصفهان انجام دادیم تا جزئیات بیشتری را در این زمینه اطلاع رسانی کنیم.
این کارشناس طب سنتی می گوید: زنبور درمانی در واقع استفاده از فرآورده های زنبور عسل در درمان بیماری ها است.
وی تصریح می کند: زنبور عسل به غیر از عسل فرآورده های دیگری همچون ژل رویال، گرده گل ، موم ، زهر وعسل دارد اما مردم ما فقط عسل را می شناسند.
دکتر گلابدار تاکید می کند: "زنبوردرمانی" برای درمان بیماری های پوستی همچون � لوپوس ، اگزما ، بیماریهای پسوریازیس ، بیماری های عصبی مثل پارکین سون ، بیماریهای صعب الاعلاج همچون ام .اس ، فلجی کودکان ، بیماری روماتیسم و آرتروز و درمان برخی از سرطان ها بسیار مؤثر است.
وی ادامه می دهد : برای مداوای بیماری ام اس درمان خاصی وجود ندارد و آنچه هست نیز بسیار هزینه های بالایی در بر دارد در حالی که درمان با زهر زنبور عسل ، درمانی ایمن تر و به صرفه تر به شمار می رود.
پژوهشگر زنبوردرمانی در خصوص چگونگی آشنایی با شیوه زنبوردرمانی ،به خبرنگار قدس آنلاین اظهار می کند: یک خانم امریکایی به نام "پست وگنر" که سالهاست برای درمان بیماران از شیوه زنبوردرمانی استفاده می کند، روش ، ویژگی و خواص زنبوردرمانی را در فضای مجازی اطلاع رسانی کرد و ما نیز موفق شدیم با استفاده از تجارب ایشان و تحقیقات گسترده تر دیگری در این باره ، این درمان را در اصفهان انجام دهیم و نتیجه رضایت بخش آن را در درمان بیماری ها مشاهده کنیم.
وی پیرامون چگونگی انجام زنبوردرمانی نیز توضیح می دهد: با توجه به اینکه از هر 100 نفر ممکن است یک نفر به نیش زنبور حساسیت داشته باشد ، همچون تست پنی سیلین ، کمی از نیش زنبور عسل به بیمار تزریق می شود ، چنانچه پوست واکنش نشان داد بیمار نمی تواند از این شیوه درمانی استفاده کند و در غیر این صورت نیش زنبور به نقاط مختلف بدن بیمار به خصوص مفاصل مثل زانوها ، شانه ها ، کتف و پهلوها تزریق می شود.
دکتر گلابدار می افزاید: البته بنا به خواسته بیمار درمان به صورت تزریق نیش زنبور با سرنگ و یا تزریق مستقیم با زنبور انجام می شود که البته نیش مستقیم زنبور به لحاظ تازه تر بودن نیش زنبور ، به بیماران توصیه می شود.
وی اضافه می کند: در واقع تحت شرایطی خاص و کنترل شده با کمک نیش طبیعی زنبور عسل ، سم آن وارد بدن می شود و برای درمان بیمار اقدام می کند و سیستم ایمنی بدن او را تحریک کرده و به تنظیم و متعادل سازی عملکرد این سیستم کمک می کند. در حقیقت با کمک سم نیش زنبور به تولید آنتی بادی هایی در بدن اقدام می شود که می تواند توانایی سیستم ایمنی بدن را بالا ببرد.
این کارشناس طب سنتی اظهار می کند : سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سم نیش زنبور و پیشگیری از نفوذ آن در بدن اقدام به مقابله می کند و با تحریک این سیستم، مقابله با دیگر بیماری ها و اختلال های موجود در بدن از قبیل ام.اس قوت می گیرد.
وی با بیان اینکه زنبوردرمانی عوارض درمانی دیگری نیز به دنبال دارد که بروز آنها در بدن چندان نگران کننده نیست، می گوید: به عنوان مثال افرادی که بعد از زنبوردرمانی دچار اختلال خواب، خارش، گرگرفتگی یا حالت تهوع می شوند نباید نگرانی چندانی داشته باشند، زیرا این علائم از جمله عوارضی است که در غالب بیماران پس از دریافت سم زنبور چه به صورت طبیعی و چه به صورت تزریقی دیده می شود و بعد از مدت زمان یک تا 2 روز از بین می رود، البته توصیه های ساده ای برای تسکین آنها وجود دارد که از میان آنها می توان به تاثیر خمیر ماست و سدر برای کاهش میزان خارش بدن بعد از دریافت سم نیش زنبور اشاره کرد که بیماران با استفاده از این خمیر می توانند التهاب، خارش و قرمزی ناشی از این شیوه درمانی را به حداقل امکان برسانند.
دکتر گلابدار با ابراز تاسف از اینکه پس از گذشت حدود 6 سال از زنبوردرمانی و موفقیت های این نوع درمان ، مجوز درمان با این شیوه به هیچ پزشکی داده نمی شود، ادامه می دهد: ما از اساتید دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درخواست کردیم تا در این باره طرح تحقیقاتی انجام دهند تا مؤثر بودن یا نبودن این شیوه درمانی برایشان مسجل شود اما معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ، این تقاضا را رد نموده و زنبوردرمانی را همچون زالو درمانی نمی پذیرند.